Tydzień Kuchni Polskiej to wydarzenie organizowane w celu podnoszenia świadomości na temat rodzimych potraw. Restauracje w całym kraju przygotują dwie wersje trzydaniowego menu nawiązującego do kuchni polskiej w cenie 69 lub 99 zł. Akcja organizowana przez sieć hurtowni MAKRO Polska w ramach Polskich Skarbów Kulinarnych potrwa do 26 listopada. Bierze w niej udział blisko 400 lokali z całego kraju
fot. MAKRO Cash and Carry Polska
„Polska kuchnia przeżywa swój renesans. Uważam jednak, że promocja wymaga rozwiązań instytucjonalnych. Sami, kucharki i kucharze, tego nie zrobimy. Życzyłbym sobie, by przyszedł czas kuchni słowiańskiej. Połączmy siły z kolegami z krajów Europy Centralnej i Wschodniej, jakie stanowiły niegdyś Rzeczpospolitą. Przywołajmy smaki dziczyzny, runa leśnego, masła, dobrego chleba, maku, ryb z lokalnych jezior” – mówi Bogdan Gałązka, współwłaściciel i senior szef w Stolica Cafe.
Taką okazję daje Tydzień Kuchni Polskiej, podczas którego w menu lokali można znaleźć akcenty historyczne oraz regionalne, między innymi dania inspirowane działalnością Jana Szyttlera czy zupę flisacką z okonkami, rakami, śmietaną i koprem, krem z dyni z mleczkiem kokosowym, pomarańczą oraz przyprawami korzennymi.
Z kolei dla gości restauracji Trzy Rybki w Hotelu Starym Krzysztof Żurek przygotował pieczonego kalafiora z sosem z pomidorów i curry, orzechami i świeżą kolendrą, turbota bałtyckiego w panko z sosem sardelowym i pieczoną kapustą z kminkiem, jagnięcinę z grasicą cielęcą i marchewkowym puree, śliwkowy nugat w piernikowych aromatach czy deser czekoladowy z konfiturą z wiśni i porzeczek z chantilly aromatyzowany kirschem.
Patronami medialnymi akcji są Przegląd Gastronomiczny, Wirtualna Polska, Poradnik Restauratora, Restauracja, Papaja, HorecaTrends, Portal Spożywczy, Szef Kuchni, FoodService, Horecanet oraz Nowości Gastronomiczne.
O Tygodniu Kuchni Polskiej
Tydzień Kuchni Polskiej odbywa się od 2018 w ramach jednego z kluczowych programów odpowiedzialności społecznej MAKRO, Polskich Skarbów Kulinarnych. Co roku w okolicach 11 listopada z okazji Święta Niepodległości goście mają okazję spróbować specjalnie przygotowanego trzydaniowego menu. Celem akcji jest promocja kuchni polskiej oraz wsparcie lokalnych restauracji.
Po 17 latach od dnia formalnego powołania Muzeum Historii Polski zaprasza w mury swojego gmachu na pierwszą wystawę. „Wielkie i małe historie. Tworzenie kolekcji Muzeum Historii Polski” – to tytuł inauguracyjnej wystawy czasowej.