Powstała nowa siedziba Akademii Inspiracji w sklepach MAKRO w Warszawie – nowoczesne wnętrze szkoleniowo-kompetencyjne, w którym doświadczeni szefowie kuchni, barmani, bariści, menadżerowie restauracji i marketingowcy szkolą klientów firm z branży HoReCa. Od 2017 r. ponad 10600 uczestników wzięło udział w 1300 warsztatach zorganizowanych przez Akademię Inspiracji
W 2024 r. MAKRO planuje przeszkolić cały zespół Sił Sprzedaży MAKRO, a przede wszystkim 4 tys. osób z sektora HoReCa (hotele, restauracje, catering). Świadczy to o ogromnym zainteresowaniu tą formą poszerzania wiedzy. Zainteresowanie warsztatami oraz rozbudowa kompleksu budynków zajmowanych przez MAKRO Polska w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 186 spowodowały przenosimy działającej od 2017 roku Akademii Inspiracji MAKRO do nowej siedziby. Od marca stołeczna Akademia (w Polsce działa ponadto Akademia Inspiracji MAKRO w Krakowie) ma do dyspozycji specjalnie przystosowane pomieszczenia o powierzchni 674 m2, w których prowadzić można warsztaty zarówno kulinarne, jak i marketingowe.
„Ideą Akademii Inspiracji MAKRO jest wspieranie i inspirowanie naszych klientów. Dążymy do tego, żeby mieli pełną wiedzę na temat tego, w jaki sposób prowadzić biznes. Szkolimy i doradzamy w zakresie kulinarnym, prowadzimy pokazy kulinarne, które są zgodne z trendami na rynku, ale także warsztaty, które dają merytoryczną wiedzę potrzebną do prowadzenia restauracji. Na przykład mówimy o tym, w jaki sposób przygotowywać menu, które będzie atrakcyjne dla klienta i jednocześnie pokazujemy, w jaki sposób ułożyć food cost (red. koszt produktów spożywczych potrzebnych do przygotowania dania lub posiłku), żeby to menu było opłacalne dla naszych klientów” – mówi Dorota Nagadowska, Learning Experience Senior Manager w MAKRO Polska.
Katarzyna Kosel, dyrektor Pionu Personalnego i członek zarządu MAKRO Polska, podkreśla, że podstawową misją firmy jest poszukiwanie rozwiązań dla dwóch kluczowych grup klientów. Pierwsi to klienci z branży HoReCa – między innymi restauracje, hotele, kantyny, bary, puby, foodtracki. Drudzy to klienci niezależni – między innymi sklepy detaliczne, w tym sklepy ODIDO, czyli należące do sieci franczyzowej MAKRO Polska.
„W Polsce jesteśmy numerem jeden na rynku HoReCa” – zauważa Katarzyna Kosel i podkreśla, że w osiągnięciu takiego wyniku ważne było m.in. wsparcie wyników sprzedażowych warsztatami, w których klientom MAKRO przekazywane są informacje na temat kompetencji miękkich, z których powinny korzystać firmy działające w sektorze HoReCa.
„Przy wyborze restauracji, do której udajemy się z rodziną, bardzo istotne jest to, jakie doświadczenie nas tam czeka. Nie liczy się tylko posiłek, ale też to, czy będziemy zadowoleni z pobytu w tym miejscu, czyli cały serwis. Ważne, by obsługa była na wysokim poziomie, byśmy od samego początku czuli się zaopiekowani, czy podoba nam się menu, czy w tej restauracji jest czysto, czy czujemy się w niej komfortowo i bezpiecznie” – wyjaśnia Katarzyna Kosel.
Katarzyna Kosel podkreśla, że przy ustalaniu programów warsztatów MAKRO wykorzystuje doświadczenia z działania Akademii także w innych krajach (m.in. we Francji, Portugalii, Włoszech, Niemczech, Węgrzech, Bułgarii), ale zawsze sprawdzane są potrzeby rynku lokalnego.
„Ustalamy takie portfolio warsztatowe, które odpowiada danemu miejscu, ale wiedza jest uniwersalna, niezależnie od kraju, w którym prowadzone są warsztaty” – mówi Katarzyna Kosel.
W warszawskiej Akademii Inspiracji MAKRO szkolenia odbywać będą się w pomieszczeniach wyposażonych w sprzęt audio-video, dzięki czemu w każdym momencie warsztatów możliwe będzie dokładne obserwowanie tego, co robi prowadzący.
Miejsca szkoleń odpowiadają zapleczu profesjonalnej restauracji. Pracownia baristyczna i barowa o powierzchni 37,12 m2 wyposażona jest w profesjonalne ekspresy i szyty na miarę bar z innowacyjnymi rozwiązaniami, jak wbudowane izolowane wanny na lód czy obniżenie na blendery kielichowe. Kuchnia warsztatowa o powierzchni 134,72 m2 posiada stanowiska treningowe dla 24 osób, gdzie każdy z uczestników ma dostęp do mieszarki planetarnej, blenderów kielichowych, podwójnych kuchenek indukcyjnych o mocy 7 kW, a każda z sekcji wyposażona jest w lodówki do przechowywania produktów oraz pełny sprzęt drobny wykorzystywany w biznesach gastronomicznych. Uczestnicy podczas warsztatów korzystają z profesjonalnych pieców konwekcyjnych. Sekcje przystosowane są także do szkoleń cukierniczych – zostały wykonane z kamienia, by usprawnić pracę z czekoladą oraz ciastami.
Z kolei kuchnia pokazowa o powierzchni 107,7 m2 dostosowana jest do pokazów i szkoleń kulinarnych z udziałem publiczności. Wszystkie urządzenia zostały zabudowane w wyspie, aby zapewnić doskonały widok na każdy ruch trenera, a samo pomieszczenie dodatkowo wyposażono w dwukomorowy piec do pizzy z garownikiem (urządzenie, które przeznaczone jest do wypiekania surowego ciasta, np. bułeczek czy chleba), wykorzystywanym w dużych punktach gastronomicznych. Z kolei kuchnia testowa o powierzchni 14,07 m2 przeznaczona jest do prowadzenia testów organoleptycznych (ślepych testów), do oceny jakości produktów, które obecnie są w ofercie MAKRO bądź zostaną do niej wprowadzone. Szkolenia z zakresu finansów, biznesu, kompetencji miękkich i marketingu odbywać się będą w pomieszczeniach o łącznej powierzchni 393 m2.
Warsztaty prowadzi czterech doświadczonych szefów kuchni pod przewodnictwem Rafała Zaręby, Executive Chefa, który sprawuje pieczę nad krakowską i stołeczną Akademią. Wspiera ich organizacyjnie dwóch shadow chefów. Zespół liczy też dwunastu uznanych w branży trenerów, którzy szkolą zarówno kulinarnie, jak i od strony biznesowej.
Szkolenia prowadzone są w czterech kategoriach. Pierwsza to „Kulinarna” – m.in. „Nowoczesna kuchnia polska”, „Menu okolicznościowe”, „Kuchnia roślinna”, warsztaty z kategorii takich jak wołowina i ryby. Druga, tzw. „Front”, to warsztaty kelnerskie, baristyczne, barmańskie oraz szkolenia ze skutecznej sprzedaży. Kolejna kategoria – „Cukiernicza” – oferuje pięciodniowy kurs cukierniczy, w tym „Nowoczesne eklery”, „Makaroniki francuskie” oraz warsztaty o tematyce okolicznościowej. Ostania kategoria to „Biznes”: m.in. finanse, marketing, kompetencje miękkie, zarządzanie zespołem i kurs fotografii kulinarnej.
Portfolio warsztatów modyfikowane jest co kwartał i dostosowywane do aktualnych potrzeb rynku HoReCa.
„Zespół prowadzących jest bardzo ceniony przez naszych klientów, którzy już korzystają z naszych warsztatów, w tym nauczycieli szkół gastronomicznych. Ci ostatni bardzo polecają młodym ludziom współdziałanie w ramach naszego projektu Szef dla Młodych Talentów. Nauczyciele chwalą nasz sposób szkolenia uczniów: dzielimy się recepturami, testujemy produkty, wspieramy tym samym nasz program odpowiedzialności społecznej Polskie Skarby Kulinarne i produkty marki własnej” – dodaje Dorota Nagadowska.
Na warsztaty może zapisać się każdy klient MAKRO, formularz jest dostępny na stronie internetowej. Warsztaty są płatne, cennik zostanie udostępniony w kwietniu.
Źródło: PAP MediaRoom