Rada Ministrów 16 sierpnia 2023 r. przyjęła aktualizację Krajowego Programu Kolejowego. Jedną z najważniejszych inwestycji uwzględnionych w nowym KPK jest przebudowa Warszawskiej Linii Średnicowej
Przebudowanych zostanie około 50 km torów, ponad 30 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa mosty przez Wisłę i dwa tunele średnicowe (linia dalekobieżna i podmiejska), przystanki Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota, stacje Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna. Wybudowane zostaną nowe przystanki: Warszawa Solec i Warszawa Nowy Świat.
Efekty przebudowy Warszawskiej Linii Średnicowej
Efektami przebudowy linii średnicowej w Warszawie będą m.in.:
• Poprawa oferty przewozowej – zwiększenie przepustowości,
• 24 par pociągów w godzinach szczytu na linii podmiejskiej,
• 20 par pociągów w godzinach szczytu na linii dalekobieżnej.
Zwiększenie atrakcyjności transportu kolejowego nastąpi poprzez budowę nowych przystanków i poprawa komfortu podróżowania oraz stworzenie nowych węzłów przesiadkowych:
• rejon stacji Warszawa Śródmieście z łącznikiem do Metra,
• rejon ronda de Gaulle’a,
• rejon ul. Solec i Wybrzeże Kościuszkowskie – połączenie z obszarem Powiśla i bulwarami wiślanymi,
• Warszawa Wschodnia – ul. Tysiąclecia – planowana III linia Metra.
Cała obecna infrastruktura Linii Średnicowej była budowana od lat 20. do 60. XX wieku. Dalsza eksploatacja w obecnym stanie technicznym, bez przebudowy w najbliższej przyszłości wpłynęłaby na zwiększenie awaryjności i negatywne zmiany w ruchu pociągów.
Dbałość o zabytki i troska o osoby z niepełnosprawnościami
Zachowanie, odtworzenie i relokacja zabytkowych obiektów i elementów infrastruktury – pawilony Ochota, Śródmieście, Powiśle, mozaiki Fangora, wiadukty kolejowe na Powiślu i Pradze i most średnicowy.
Modernizacja Warszawskiej Linii Średnicowej to również eliminacja barier dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się i ograniczenie działań interwencyjnych.
Harmonogram działań
PKP Polskie Linie Kolejowe SA planują zakończenie prac na stacji Warszawa Zachodnia w 2024 r. W 2024 roku prowadzone będą postępowania przetargowe na stację Warszawa Wschodnia, a następnie na poszczególne odcinki Linii Średnicowej. W pierwszej kolejności planowana jest realizacja stacji Warszawa Wschodnia. Następnie, od połowy 2025 r. do połowy 2027 r., nastąpi realizacja prac w tunelu dalekobieżnym, zaś od połowy 2027 r. do połowy 2029 r. w tunelu podmiejskim.
Krajowy Program Kolejowy jest programem wieloletnim, obejmującym inwestycje na liniach kolejowych, które wspierane są finansowo przez ministra właściwego do spraw transportu.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury