Jesteśmy niezwykle dumni, mogąc stale współtworzyć konstelację wydarzeń związanych z twórczością jednego z największych i najważniejszych kompozytorów wszechczasów, dołączając tym samym do wielu wspaniałych festiwali na całym świecie – mówiła dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd podczas konferencji zapowiadającej 33. Festiwal Mozartowski w Warszawie. Tegoroczna impreza, poświęcona jednemu z najważniejszych kompozytorów wszechczasów, odbędzie się również w Wiedniu
Organizowany od 1991 roku przez Warszawską Operę Kameralną festiwal rozpocznie się 13 maja. Niespełna tydzień wcześniej, podczas śniadania prasowego w warszawskiej restauracji Klonn, dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd wraz z kierownikiem muzycznym Orkiestry Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) Adamem Banaszakiem oraz Jerzym Snakowskim, twórcą i reżyserem premierowej opery familijnej „Chcę śpiewać”, opowiadali o wydarzeniach nadchodzącego 33. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie.
W tym roku Festiwal Mozartowski Warszawskiej Opery Kameralnej zawita do Wiednia – jak podkreśla organizator – aż na trzy wieczory. 19 maja w słynnej Wiener Musikverein Jessica Pratt (sopran) oraz Petr Nekoranec (tenor) – z towarzyszeniem orkiestry MACV pod dyrekcją Michała Maciaszczyka – wykonają arie i duety z „Don Giovanniego”, „Uprowadzenia z seraju”, „Idomeneo” czy „Łaskawości Tytusa”. 20 maja – w obleganym przez turystów Mozarthaus (który kompozytor wynajmował w Wiedniu najdłużej i w którym napisał słynne „Wesele Figara”) – muzycy wykonają program zatytułowany „Mozartian Dialogues: From Strings to Winds” (kwartety smyczkowe KV 155-158 oraz „Divertimento B-dur” KV 240). 21 maja w wiedeńskiej Hofburgkapelle orkiestra MACV pod dyrekcją Adama Banaszaka wykona trzy ostatnie mozartowskie Symfonie (39. Es-dur, 40. G-moll i 41 C-dur).
„Festiwal, który opiera się na twórczości Wolfganga Amadeusa Mozarta, dla każdego muzyka musi nieść pewną dozę nie tyle tremy, ile poczucia odpowiedzialności. To jest wypowiedź artystyczna, w której można przekazać wszystko. Nie da się zgłębić muzyki Mozarta” – podkreślał Adam Banaszak.
W Warszawie na melomanów i miłośników muzyki Mozarta czekają m.in.: koncerty, spektakle, wydarzenia specjalne (koncert inauguracyjny w Filharmonii Narodowej 13 maja oraz finałowa Gala w Teatrze Polskim 30 czerwca), a także „mozartowska” edycja lubianej przez widzów Snack Opery.
„Od dwudziestu lat uczę kochać operę. Kilka lat temu dostałem propozycję, żebym zrobił program edukacyjny w ramach festiwalu i wtedy narodziła się koncepcja Snack Opery” – podkreślał Jerzy Snakowski.
Dodał, że Snack Opera, czyli „przekąska operowa”, ma zachęcić widza, żeby przyszedł na to, co – jego zdaniem – jest najważniejszą częścią opery: wieczorny spektakl o godzinie 19 w teatrze.
„To publiczność decyduje, co chce usłyszeć. Proponujemy z trójką solistów kilkanaście utworów, do tego opowiadamy anegdotki. Pod płaszczykiem dobrej zabawy kryje się jednak poważny cel: nauczyć ludzi słuchania oper i rozmawiania o nich” – tłumaczył Jerzy Snakowski.
Na szczególną uwagę zasługuje program piątej edycji Mozart Junior Festival – a w nim spektakle dla dzieci, premiera familijnej opery „Chcę śpiewać”, warsztaty i koncert Młodzieżowej Orkiestry Mozartowskiej – złożonej z najzdolniejszych uczniów szkół muzycznych z całej Polski. Piąty Mozart Junior Festival rozpocznie się 11 maja 2024 r. uroczystą inauguracją i potrwa do 15 czerwca 2024 r.
„W tym roku zaczęliśmy budować swój autorski program warsztatów dla młodzieży. To będzie familijne spotkanie z myślą o wszystkich młodych fanach muzyki Mozarta” – mówiła dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd.
33. Festiwal Mozartowski będzie miał miejsce w Warszawie i w Wiedniu 13 maja – 30 czerwca 2024 r.
Źródło: PAP MediaRoom